A Kisvakond-dilemma

Miss Daisy sofőrje 2011.07.20. 14:41

Gyerekként szerettem a Kisvakond kalandjait. Egész pontosan rajongtam érte. Aztán, amikor élőben megjelent a kertemben egy vakond, érzéseim ambivalenssé váltak. A helyzet fokozódott egyrészt a vakond miatt, aki feltúrta a kertet. Másrészt, a szomszéd Sanyi bácsi miatt, aki a megölését javasolta.

Ott álltam kétségek között. Gondoltam, a művelődés segít. Utána olvastam, szakértőkkel konzultáltam. De a kettős érzés csak nem múlt. Kiderült, hogy a vakond pusztítja a földben lakó élő és káros pajorokat, csigákat, drótférget és százlábúakat, ugyanakkor kedvenc eledele a földigiliszta, ami a növények barátja. Az említett csemegékből, naponta, a súlyával megegyező mennyiséget fogyaszt.

A nagyjából 15-20 centiméteres, kifejlett vakond, ormánya rózsaszínű, testét sötét bársonyos bunda borítja és a melső végtagjain összenőtt ujjak vannak, hogy hatékony legyen a földtúrás. Nem egy csúnya állat, de összességében meg sem közelíti a rajzfilm figura kedvességét.

De vissza az alap-problémához, mit tegyünk a kertben garázdálkodó vakonddal? Semmikép ne öljük meg! Egyrészt, brutális az ilyen tett. Másrészt védett állatról beszélünk. A klasszikus módszer, hogy petróleummal vagy terpentinnel átitatott rongyot teszünk a főfolyosó néhány pontjára. A népi fifika e mellett a nagy sárfű vagy a császárkorona ültetését javasolja, mert a szagát nem nagyon bírják a vakondok. De körülvehetjük a védeni kívánt területet egy keskeny, mély árokkal is. Valamint a modernitás jegyében, használhatunk elektromos vakondriasztót vagy vakondhálót. 

Te mit teszel, hogy a vakondot csak rajzfilmen lásd?

Ha tetszett a poszt, csatlakozz te is A szomszéd kertje közösségéhez. Klikk ide.

Képek: itt, itt és itt.  

A bejegyzés trackback címe:

https://aszomszedkertje.blog.hu/api/trackback/id/tr733077148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VKI · http://raknelkul.blog.hu 2011.07.20. 16:37:21

Egyik szomszédunk leültetett az érintett területre a földbe több ponton is üvegeket, amibe a szél belesüvít. Állítólag nem bírják a hangot, vagy a rezgést... tény, hogy megszűnt a probléma.

o_mami 2011.07.21. 10:41:14

Vakondcsapda, és ha megvan a kicsike, akkor egy vödörben elvisszük az erdőbe.

Advanced Flight 2011.07.21. 14:43:45

Állítólag bodzát kell ültetni, azt nem bírják.
Hátránya, hogy bevonzhat más, fekete, nagyobb és sokkal kártékonyabb élősködőket :-)

Jackni Konzol 2011.07.21. 14:54:26

egy marék klórtabletta a likba, majd egy kis víz és lik betemet...

DarthVader 2011.07.21. 15:04:16

Nincs jó lépés. A vakond győz.

1, dohánypor a járatba. Vakond kacagva marad.
2, sörösüveg a túrásokba, úgy, hogy az alja a lukon legyen, a szél mint eolhárfán játszik rajta, állitólag a zajt nem szereti a jószág, zavarja a zsákmány észlelésében. Vakond üveget másnapra kitúrja. Mindet.
3, vakondcsapda. Na jó, egyet megfogott, a kis köcsög ki lett telepitve mint osztályidegen. A maradék populáció kacagva birtokba vette az elhagyott területet. Több nem esett.
4, véletlenül kézzel 1 db megcsipve. Események ld. 3.pont.
5, elektromos vakondriasztók légiója. A felét körbetúrta, a másik felét egyenesen kitúrta a társaság. Szemre úgy tűnik, mintha a riasztók településmagokat képeznének. Bizonyos távolságra tőlük csökken a puklik száma.
6. Tuti módszer: füstpatron.
Elvileg, ugyi, gyilok. Gyakorlatilag 3 hétig kuss van, majd a fickó felbukkanva aszondja: "Ez jó anyag volt, tesó, van még?" És addig raplizik, amig meg nem kapja a következő adagot. De hát ki birja anyagilag? Akkor már inkább én szivom....
6, Un. vakondűző spenót. Dekorativ kb 1 m magas lila szinű egynyári, magról újúl. Hát gyepbe nem igazán való. Pedig valamelyest működik.
7, legutolsó: ismeretlen nevű évelő, most kaptam és növesztem. Meglátjuk.

8, eddig csak terv szintjén:
gázpalackból feltölteni az összes istenverte járatot. majd rárobbantani az egész kertet a dögökre.

Nincs jó lépés.

belekotty 2011.07.21. 15:16:22

@DarthVader: Beszartam a röhögéstől... :-))
Mellesleg nekem nincs vakond problémám, van 3 vizslám. Gondolom nem kell tovább magyarázni.

Pelydzs 2011.07.21. 15:30:27

Srácok!
Vinasz, de dögivel!
Már ha tudsz még valahonnan szerezni a magyar cukorgyártás komplett bezárásával...

Büdös, viszont jó trágya és 3 évig a kerted felé sem néznek a vakondok.
Mondjuk lehet, hogy Te sem... :-)

labi 2011.07.21. 15:31:37

Nekem érdekes vakondjaim vannak.

Egy volt amelyik a frissen vetett fű alatt garázdálkodott, második napon véletlen szerencsével sikerült kézzel elcsípni. Elvittem messzire. lásson világot.

A haverja nem vette át a területet, aminek határát a mindössze 9cm-es zöld műanyag ágyásszegély jelenti, ami kb 25 méter hosszan, "S" alakban választja el a füvet a mulcsozott területtől. A múlcs alatt szanaszéllyel túr mindent, egyik kedvenc járata pont a szegély mellett vezet, tqljes hosszábban, de az istennek se ás át alatta, nem tudom miért... Lehet hogy akit elkaotam az volt a Keresztapa, és még senki sem merte átvenni a helyét. :) Viszont a mulcsot olyan faszántosan összekeverte az alatta lévő földdel, hogy a gazelnyomó hatása megszűnt, ami meg a szélén volt az a szegélyen átemelve a fűre termelte.

Mulcsot most valahogy megpróbálom összegereblyézni, megigazítomm alatta a földet, a szélnél javítom a szintkülönbséget és visszaterítem... Nem vagyunk haverok.

aeidennis 2011.07.21. 15:35:33

Macska. Kiszedi, ráteszi a küszöbre. :) Nálunk bevált.

PathosVerdesIII · http://www.rongo.hu 2011.07.21. 15:36:08

ultrahangos kínai riasztók semmit sem érnek, apáméknál ledugás után egy órával a riasztótól 10 cm-re csinált egy túrást.

KovA 2011.07.21. 15:46:09

Nekem semmi bajom a vakonddal, - túr-túr - a kitúrt föld kiváló minőségű.
Csak az a baj, hogy most van egy kutya - betörők óta betörők ellen.
És az a vakondokat is kiszedi.

tataugebu 2011.07.21. 15:57:16

A rodadt tetves dőgök keresztül-kasul feltúrták a kertet! Mindenhol buckák voltak, nem tehettem semmit ellenük.
A szomszéd nyudíjas reggel 4-kor kiment a kertbe, begereblyézte a legnagyobb túrást, aztán várt.... Mikor vakond koma elkezdte kipucolni a járatát, akkor kifordította egy ásóval, és .... RIP!
Nekem a kutyám már kettőt kikapart, látványosan csökkent a buckák száma, de még legalább két biofúrópajzs dolgozik...

DarthVader 2011.07.21. 18:13:53

Ezelőtt kb 24 évvel, amikor beköltöztünk, a kertben olyannyira össze volt túrva a föld, hogy szó szerint térdig süllyedtem a humuszba.
Ifjú és elszánt lévén, reggelente, 6 körül kiálltam egy kapával, egy lyukba betoltam egy hosszú vékony pálcát, majd betúrtam a lyukat. Hosszú méla lesben, mint ama vadász. Amikor a pálca megmozdult (5 és 20 perc között), elegáns mozdulattal kiemeltem a kapával, majd vödör, és kitelepités a Hortobágyra (illetve a nem túl távoli épitési területre.)
A hatodiknak már zománcfestékkel megfestettem a hátát, mert kezdett gyanús lenni, hogy mindig ugyanaz jön vissza. A hetedik nem volt festékes, de egy ideig nem volt túrás. Persze aztán mindig jönnek új trekkerek, kis ekhos szekereikkel az éjszakában, a kertemben megállnak, keresztet vetnek, és elkezdik a földművelést.

Amúgy a bundája hihetetlenül selymes, és amikor nyakon fogom - mert harap ám:) - akkor pont úgy visit, mint a malac. Akármennyire is háború van köztünk, a genfi konveciót mindig betartom, élve fogságba esettet csak inter - illetve externálom :)

Öltönyösrabszolga · http://oltonyosrabszolga.blog.hu 2011.07.21. 18:15:35

Nem lehetne az ország vakondjait egy spárgával körbekötni azt fúrjanak ötösmetrót? Kis kupacok egymástól 1 km-re, és megvannak az állomások, csak ki kell önteni betonnal. Ha nem lesz pénzünk metrókocsikra, akkor autók is mehetnek ott, mitbánomén.

Pár év múlva földalatti nagyhatalom leszünk és mi fúrunk majd a kínaiaknak is.

Miss Daisy sofőrje 2011.07.21. 18:35:10

@DarthVader: Nagyon kellett nevetnem. Több sztori nincs?

Miss Daisy sofőrje 2011.07.21. 18:41:07

@Öltönyösrabszolga: Ez a gondolat annyira szép, hogy sírok.

Advanced Flight 2011.07.21. 19:59:35

Amúgy szerintem hihetetlenül aranyos, szép kis állatka, egyik nagy kedvenc! :-)

Persze, nekem nincs saját kertem....:-)

VKI · http://raknelkul.blog.hu 2011.07.21. 22:40:31

@DarthVader: Ahol én láttam, nem túrta ki a földből az üveget! Mit csinálhattak másképp??
És a fickóbácsi aszonta, hogy amíg az építészetben dolgozott, akkor évente 2X hazahozott valamit, ami berezgette a földet a fű alatt, a fűben nem tett kárt, és az egy jó fél évre elkedvetlenítette a környékről a vakondokakat. :)
Nekünk a kis pockos kutyánk ásta ki őket a szomszéd gyepen, de hát nagyobb metróalagutat ásott, mint a vakondok. Most végülis szinte mindegy, hogy a kutya, vagy a vaksi ássa a lukat.... mindkettő luk.
süti beállítások módosítása